12 sposobów na poprawę trawienia


Żołądek, który już w dwie godziny po głównym posiłku burczy i domaga się jedzenia, może być oznaką głodu emocjonalnego, a nie koniecznie silnego apetytu. Jedzenie w takim wypadku nadmiernie obciąża agni (ogień trawienia), co może prowadzić do nadwagi i otyłości. We współczesnym pełnym stresu świecie większość ludzi je mięso i śmieciowe jedzenie, a także podjada różne przekąski z powodów emocjonalnych. Pogarsza to trawienie i powoduje tworzenie się toksycznego produktu ubocznego przemiany materii, o nazwie ama.

Problemy trawienne

Ama w przewodzie pokarmowym objawia się w postaci grubej, białawej powłoki na języku, której towarzyszą wyraźne wgłębienia, oznaczające złe przyswajanie. Jeśli większa część języka jest pokryta, oznacza to dużą ilość toksyn w przewodzie pokarmowym, wobec czego osoba powinna w tym czasie powstrzymać się od jedzenia. Jeśli tylko jego tylna część jest pokryta w jednej trzeciej długości i dana osoba odczuwa głód, to może jeść, ale najpierw powinna wypić herbatkę pobudzającą trawienie. Herbatka ta wspaniale wspomaga trawienie i w pewnym stopniu równoważy wszystkie trzy dosze.

Sposoby na lepsze trawienie

  1. Aby pobudzić agni, przed każdym posiłkiem zjedz pół łyżeczki startego świeżego imbiru ze szczyptą soli kamiennej, skropioną sokiem z limonki.
  2. Sól w małych ilościach (szczypta na osobę) wspomaga trawienie, ale w większych ilościach może powodować zatrzymywanie wody i zaburzać trawienie.
  3. Dodawanie małych ilości ghee (klarowanego masła) do posiłków stymuluje agni i poprawia trawienie. Właściwa ilość to jedna łyżeczka na osobę.
  4. Gorzkie produkty spożywcze wspomagają trawienie i regulują ogień żołądkowy. Przykładem jest kurkuma, kumin (kmin rzymski) i przepękla ogórkowata (bitter melon).
  5. Popijanie niewielkich ilości ciepłej wody w trakcie posiłku poprawi trawienie i przyswajanie pożywienia. Nie należy pić wody z lodem albo mocno schłodzonej nawet w lecie, ponieważ spowalnia to agni i zaburza trawienie. W ogóle w większości przypadków nie powinno się pić lodowato zimnej wody, ponieważ jest to szok dla organizmu. Należy ją stosować włącznie jako lekarstwo, w celu osłabienie nudności i wymiotów.
  6. Sprawą zasadniczą dla dobrego trawienia jest właściwe przeżuwanie, tak aby jedzenie całkowicie zmieszało się ze śliną.
  7. Jedzenie w ciszy, zwracając uwagę na smaki pokarmów, także dobrze wpływa na trawienie.
  8. Lizanie niewielkich ilości pikli w trakcie posiłku (np. marynowanych limonek lub mango) pobudza agni i dobrze wpływa na trawienie.
  9. Po posiłku poprawi trawienie łyżeczka prażonych ziaren kopru, zmieszanych z prażonym dhania dal.
  10. Szklanka lassi na koniec posiłku wspomaga proces trawienia. Przygotuj lassi miksując ¼ szklanki świeżego jogurtu w temperaturze pokojowej ze szklanką wody, dodając po szczypcie sproszkowanego imbiru i kuminu.
  11. Leżenie na lewym boku po posiłku przez 5-10 minut poprawi trawienie.
  12. Najlepiej wypełniać żołądek w 1/3 jedzeniem, w 1/3 napojem, a 1/3 pozostawiać pustą.