Jak rozpoznać niedobór witamin?


Witaminoterapia – Fakty i mity

Z powodu niezrównoważonych posiłków składających się z wysoce przetworzonych i rafinowanych produktów spożywczych często występuje u nas niedobór witamin.

 

 

Jeśli spożywamy małe ilości warzyw, ważne jest aby zażywać witaminę C, pamiętajmy także o cytrynach i innych najlepiej sezonowych owocach oraz domowych kiszonkach, które są bogatym, naturalnym źródłem witaminy C.

 

 

Praca w zamkniętych klimatyzowanych pomieszczeniach i brak kontaktu ze słońcem wymaga suplementacji witaminy D. Osoby starsze powinny brać witaminę D przez cały rok.

 

 

Kolejną grupą produktów, które często są zaniedbywane w naszej diecie są dobre kwasy tłuszczowe. Warto zainwestować w lepsze nierafinowane oleje, tłoczone na zimno zawierające kwasy tłuszczowe Omega 3, 6, 9. Polecamy np. olej z czarnuszki, olej lniany, oraz oleje rybne jak tran.

 

 

 

Z powodu ciągłego stresu dobrze jest także uzupełnić poziom magnezu, doustnie lub w formie kąpieli magnezowych lub masaży olejem magnezowym.

 

 

 

Kobiety cierpiące na obfite krawienia powinny pamiętać o uzupełnianiu poziomu żelaza, spożywając zakwas buraczany i soki z zielonych liści oraz szpinak.

 

 

Wszystkie niezbędne witaminy, minerały, enzymy, aminokwasy, kwasy tłuszczowe, pierwiastki śladowe i płyny zapobiegające dysfunkcjom pracy gruczołów, zaburzeniom hormonalnym oraz pozwalające utrzymać optymalne funkcjonowanie narządów wewnętrznych należy dostarczać organizmowi poprzez zrównoważone posiłki.

Suplementy, nawet te uzyskiwane z naturalnych produktów, nie mogą zastąpić zdrowego odżywiania – większość z nich nie działa bez właściwej diety.

pełen tekst: Siła jest w Tobie

 

 

Pamiętajmy, że warzywa i owoce są naturalnym źródłem witamin ale oprócz zdrowej diety także ruch odpowiada za nasze dobre trawienie.

Modna obecnie witaminoterapia powinna być zindywizualizowana i dostowana do naszej kondycji, wieku, pracy jaką wykonujemy, sytuacji życiowej, choroby itp.

 

 

 

Przy dużych niedoborach możemy zdecydować się na terapie dożylne.

 

 


Jak rozpoznać niedobór witamin – objawy:
 Skóra
  • szorstka skóra na ramionach – brak witaminy A
  • skłonność do siniaków – brak witamin C i K
  • dugo gojące się rany – brak witaminy C, cynku
  • brązowe zabarwienie skóry – brak witamin B, C i E
  • widoczne żyły – niedobór witaminy C, bioflawonoidów i cynku
  • sucha, łuszcząca się skóra – niedobór witamin A, B, E oraz kwasów tłuszczowych
  • zbyt tłusta skóra – niedobór witaminy B-complex
  • skóra blada – niedobór witamin B, C i żelaza
  • łamliwe paznokcie – niedobór żelaza, wapnia, białka i kwasów tłuszczowych
  • białe plamki na paznokciach – niedobór cynku i wapnia
  • łyżeczkowaty kształt paznokci – niedobór żelaza i cynku.
Włosy
  • łupież – brak witaminy B
  • wypadające włosy – brak witaminy B, białka i kwasów tłuszczowych
  • włosy łamiące się i wolno rosnące – niedobór białka i cynku
  • suche włosy – niedobór białka
Oczy
  • podkrążone – brak witamin B i K
  • suchość – niedobór witaminy A
Usta
  • afty – niedobór witamin A, B-complex i cynku
  • nieświeży oddech – niedobór witaminy B-complex
  • pęknięcia w kącikach ust – brak witamin B1, B2, B3
Język
  • biały nalot – niedobór witaminy B-complex (B6 i choliny) i C
  • ranki na bokach – brak witamin B6 i B12 oraz kwasu foliowego
  • fioletowy nalot – niedobór witaminy B12 i K
Zęby
  • krwawiące dziąsła – niedobór witaminy C i B-complex
  • zgrzytanie zębami – brak wapnia i magnezu
  • paradontoza – niedobór wapnia
  • ubytki – brak wapnia, cynku i witaminy B-complex
Przewód pokarmowy
  • nudności – brak witamin A, B3 i B6 oraz magnezu
  • hemoroidy – brak witamin B6 i C oraz bioflawonoidów i magnezu
  • trudności z wypróżnianiem – niedobór błonnika i żelaza
Układ sercowo-naczyniowy
  • podwyższone ciśnienie tętnicze – niedobór choliny, wapnia, potasu, selenu, chromu
  • przyspieszony puls – niedobór witamin B-complex, C i E oraz magnezu i wapnia
  • wolny i nieregularny puls – brak witamin K i B-complex
Objawy ogólne
  • osłabienie mięśni – niedobór witamin B-complex i K
  • skurcze mięśni – niedobór witamin D i B59 (kwas pantotenowy) oraz wapnia i magnezu
  • sztywne stawy – brak witaminy B-complex, wapnia i magnezu
  • zimne dłonie i stopy – niedobór jodu
  • żylaki – niedobór witamin C i E oraz żelaza i miedzi
  • bezsenność – niedobór witaminy D, wapnia i magnezu
  • niski poziom energii – brak witaminy B-complex, jodu i żelaza
  • problemy z pamięcią – niedobór witaminy B-complex (inozytolu i choliny), jodu, wapnia i magnezu
  • nerwowość – niedobór wapnia, magnezu i witaminy B-complex (szczególnie PABA, czyli kwasu para-aminobenzoesowego, części witaminy B9, czyli kwasu foliowego)
  • skłonność do infekcji – brak witamin B-complex, C i A
  • zapalenie zatok – brak witamin B-complex, C, A i K oraz cynku

(Źródło: Mega nutrition for women. Mc Graw Hill, New York 1983)

Ważne wskazówki podczas suplementacji:
  • Suplementy przyjmuj podczas posiłku, lepiej się wchłaniają.
  • Stosuj syntetyczny kwas foliowy – ta postać ma lepszą dostępność biologiczną niż naturalna.
  • Witaminę E przyjmuj za to w postaci naturalnej – tutaj sytuacja jest odwrotna.
  • Jeżeli po zastosowaniu jakiegoś suplementu źle się czujesz, spróbuj wyrobu innej firmy.
  • Przechowuj suplementy w zamkniętym opakowaniu, w chłodnym i ciemnym miejscu. Po otwarciu można je zazwyczaj przechowywać przez rok.
  • Po kilku miesiącach regularnego przyjmowania suplementów zaczniesz zauważać subtelne zmiany dotyczące włosów, oczu, paznokci, poziomu energii oraz samopoczucia. Składniki odżywcze nie oddziałują jak leki, działają powoli, regenerując tkanki i przywracając homeostazę. Pozwól więc, by twoje ciało regenerowało się we własnym tempie.
  • Potrzeba przyjmowania suplementów zależy od tego, jak zmienia się twój organizm. Kiedy zaczynasz się zdrowo, świadomie i regularnie odżywiać, regularnie przebywasz na świeżym powietrzu, ćwiczysz umiarkowanie i żyjesz bez stresu, twój organizm potrzebuje ich coraz mniej.
  • Zażywanie suplementów witaminowych musi być kontrolowane i nie może trwać w nieskończoność, gdyż duże dawki witamin niszczą nasze środowisko wewnętrzne i zaburzają homeostazę.
Szybki kontakt
+
Wyślij!