Czy przejście na wegetarianizm może zmniejszyć depresję?


detoksRestauracja IMC, serwuje wyłącznie dania kuchni wegetariańskiej. Nasza filozofia nie jest związana z panującą modą, a raczej poparta jest naukowymi dowodami o szkodliwości dziś bardzo zanieczyszczonego mięsa. Oto ciekawe badania o wpływie diety wegetariańskiej na psychikę człowieka.

Jestem wege

Interesujące badanie sprawdziło tę tezę i wykazało, że zmniejszona konsumpcja mięsa, ryb oraz drobiu prowadzi do częstszego występowania pozytywnego samopoczucia. Naukowcy z Benedyktyńskiego Uniwersytetu w Illinois oraz Uniwersytetu Arizony zaobserwowali, iż z reguły wegetarianie bywają w lepszym nastroju niż osoby wszystkożerne (których dieta zawiera mięso, ryby oraz drób). Zaobserwowali również, że osoby stosujące dietę bogatą w ryby wykazują niższe ryzyko wystąpienia symptomów depresji, niż osoby z dietą ubogą w ryby.

Kwasy Omega-3

Niski poziom dwóch niezbędnych kwasów tłuszczowych omega-3 znajdujących się w oleju rybnym, czyli EPA (kwas eikozapentaenowy) oraz DHA (kwas dokozaheksaenowy), powiązany jest z zaburzeniami emocjonalnymi, takimi jak depresja, agresywne zachowanie, samobójstwa czy problemy z nauką. Suplementacja zapewniająca diecie te tłuszcze, zazwyczaj w postaci oleju rybnego, została wykazana jako efektywna, naturalna i nietoksyczna terapia dla zaburzenia dwubiegunowego, dezorientacji, nadpobudzenia, depresji poporodowej oraz sezonowego zaburzenia afektywnego. Pomaga także w zapobieganiu depresji i w poprawie nastroju.

Zmiany w diecie- badania naukowe

W badaniu opublikowanym w 2012 roku w czasopiśmie Nutrition, naukowcy wykazali, że duże dawki kwasu arachidonowego (długo łańcuchowego kwasu tłuszczowego omega- 6 występującego w tłustym czerwonym mięsie, żółtkach jajek czy podrobach mięsnych) mogą powodować zmiany mózgu zaburzające samopoczucie. Chcieli oni dodatkowo zbadać, jak zmiana profilu kwasów tłuszczowych w diecie może wpłynąć na nastrój. W tym celu, przyjęli 39 wolontariuszy na dwutygodniowe próby. Uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy. Osoby z grupy „wszystkożernych” trzymali się swojej codziennej diety i spożywali mięso, ryby czy drób przynajmniej raz dziennie. Drugiej grupie zlecono unikanie mięsa i drobiu oraz spożywanie ryby przynajmniej trzy lub cztery razy tygodniowo (pozwolono im również spożywać jajka), natomiast trzecia grupa unikała wszystkich pokarmów pochodzenia zwierzęcego, poza nabiałem, na czas trwania badań.

Po dwóch tygodniach, naukowcy przetestowali wszystkich uczestników badań poprzez standardowe kwestionariusze sformułowane w celu zmierzenia stresu oraz nastroju i udowodniono, że osoby stosujące wegetariańską dietę wykazywały zmniejszony poziom stresu oraz napięcia i posiadały lepsze samopoczucie niż osoby z dwóch pozostałych grup. Badacze zasugerowali, iż te pozytywne zmiany mogły być wywołane na skutek redukcji spożycia kwasu arachidonowego lub były także efektem występowania antyoksydantów w owocach
i warzywach, które mogły polepszyć nastrój poprzez redukcję stresu oksydacyjnego. Zwrócili również uwagę na fakt, iż mięso pozyskiwane ze zwierząt karmionych zbożem wykazuje pięć razy większy stosunek tłuszczy omega-6 do omega-3 występujących w mięsie zwierząt karmionych trawą, co może podnieść ryzyko wystąpienia chorób związanych z zapaleniem, w tym depresji.

To krótkie badanie przedstawia jakie efekty na samopoczucie mają tłuszcze w diecie i wskazuje ewentualne korzyści diety wegetariańskiej. Naukowcy podkreślają, iż ich odkrycia stanowią podstawę do dalszych badań.

 

Źródła:

Key, Timothy J., Gwyneth K. Davey, and Paul N. Appleby. “Health benefits of a vegetarian diet.” Proceedings of the Nutrition Society 58.2 (1999): 271-275.

Szeto, Y. T., Timothy CY Kwok, and Iris FF Benzie. “Effects of a long-term vegetarian diet on biomarkers of antioxidant status and cardiovascular disease risk.” Nutrition 20.10 (2004): 863-866.

 

Szybki kontakt
+
Wyślij!