Dieta, która leczy


Z powodu niewiedzy, choroby uwarunkowane odżywianiem (cukrzyca, miażdżyca, zawał serca, wylew krwi do mózgu, rak, marskość wątroby i alergie) uznawane są przez współczesną medycynę za „nieuleczalne i przewlekłe”. Nieodpowiednia dieta to jednak nie jedyny powód chorób we współczesnym świecie. Dzisiejszy człowiek, zorientowany tylko na osiąganie sukcesów w świecie materialnym, choruje z powodu braku wewnętrznej równowagi. A ta ma miejsce wtedy, gdy nasze życie ukierunkowane na odnoszenie sukcesów pozostaje w równowadze z życiem kreatywnym. Bierzemy czynny udział w życiu, kiedy nadajemy mu, dzięki naszym pasjom, sens i kierunek. Z jednej strony zdrowa dieta jest niezwykle ważna dla profilaktyki chorób cywilizacyjnych, z drugiej – zdrowie fizyczne jako cel sam w sobie może stać się pułapką, jak to się często zdarza w przypadku tzw. diety dla zdrowia.

Świadome odżywianie jest pierwszym krokiem w kierunku podniesienia naszej samoświadomości, a co za tym idzie, i zdrowia. Jeżeli jednak będziemy koncentrowali się jedynie na tym, co, kiedy i jak jemy, to po pewnym czasie zwróci się to przeciwko nam. To samo pożywienie, dzięki któremu kiedyś poczuliśmy się dobrze, sprawi, że znów zaczniemy się źle czuć. Tylko wtedy, kiedy traktujemy dietę jako instrument wspomagający rozwój naszej świadomości, nabiera ona znaczenia. Zatem warto pamiętać, że nasze organizmy są zdrowe, kiedy odżywiamy się świadomie i wykonujemy naszą ulubioną pracę w skupieniu i z uwagą, wdzięczni za dar natury i życia. 

dr nauk med. Preeti Agrawal


Czego na co dzień potrzebuje organizm 
• Dwie lub trzy porcje warzyw (gotowanych i surowych, wliczając zupy warzywne).
• Jedna lub trzy porcje owoców, zależnie od pory roku.
• Dwie lub trzy porcje produktów zbożowych (kasze, ziemniaki, płatki, ryż, pieczywo pełnoziarniste). • Dwie porcje białka (fasola, soczewica, jajka, ryby, ser, mięso).
• Tłuszcze – około 3-4 łyżki (oleje tłoczone na zimno, masło lub masło klarowane).
• Wyobraź sobie, że twój talerz jest zegarem. W przedziale od godziny dwunastej do szóstej umieść warzywa, od szóstej do dziewiątej białka i od dziewiątej do dwunastej produkty zbożowe.

Zboża 
Chociaż obecnie powszechnie przyznaje się, że współczesna dieta powinna być zdecydowanie bogatsza w węglowodany złożone, większość z nas – ograniczonych jedynie do wiedzy o wartości błonnika – wciąż nie zdaje sobie sprawy z wielu innych zalet zbóż.
Zasady, o których warto pamiętać przy spożywaniu zbóż:
• Pełne zboża i inne węglowodany nie będą dobrze trawione bez dostatecznego zmieszania ich ze śliną. Ślina ma odczyn zasadowy, a większość zbóż jest lekko kwasotwórcza. W związku z tym, że w prawie wszystkich chorobach występuje nadmierna kwasowość krwi, dokładne żucie pokarmu działa zapobiegawczo.
• Również prażenie zboża przed gotowaniem nadaje mu zasadowy charakter.
• Namaczaj zboża przed gotowaniem (np. ryż brązowy przez 8-12 godz., ryż basmati pół godziny itd.). Namaczanie uwalnia składniki odżywcze i czyni zboża łatwiejszymi do strawienia.
• Do gotowanych zbóż dodaj około 1/4 łyżeczki soli na 1 szklankę zboża.
• Przechowuj zboża w czystych, zamkniętych pojemnikach, w suchym i chłodnym miejscu. Można włożyć do środka torebkę herbaty miętowej albo liść laurowy, aby odstraszyć robactwo.

Ze spiżarni natury

Pobierz obrazkiCebula zmniejsza ciśnienie krwi i poziom cholesterolu, łagodzi nieżyt nosa, hamuje reakcje alergiczne. Wywołuje poty, jest lekarstwem ludowym stosowanym podczas przeziębienia.
Wywar z cebuli uspakaja umysł i ma działanie ogólnie kojące.
Okłady z cebuli na klatkę piersiową są pomocne przy zapaleniu oskrzeli.
Kompresy z soku cebulowego można stosować w celu zmniejszenia bólu i opuchlizny po ukąszeniach owadów.

LEKARSTWO NA KASZEL

Tradycyjne lekarstwo na kaszel otrzymuje się poprzez gotowanie cebul w wodzie na wolnym ogniu aż zmiękną. Spożywamy 1 cebulę z odrobinką miodu co 4 godziny.

Zupy

W Polsce zupa stanowi istotną część diety. Zupy można dostosowywać do pór roku, zmieniając ich konsystencję i metody gotowania. Dobre zupy na zimę są kaloryczne, kremowe i gęste.
• Do zup nie należy używać gotowych, syntetycznych kostek bulionowych, które zawierają substancje poprawiające smak i zapach. Wszystkie zupy gotujemy na uprzednio samodzielnie wykonanym bulionie lub wodzie.
• Dobrze jest dodać do zup po ugotowaniu 1 łyżeczkę na osobę tłoczonego na zimno oleju: lnianego, sezamowego lub słonecznikowego, które zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.
Przepis na zupę cebulową