Pigułka na każdą dolegliwość


„Pigułka na każdą dolegliwość” hasło to stało się fundamentem leczenia we współczesnej praktyce medycznej. Niestety tabletka nie leczy przyczyn, dla których powstały objawy chorobowe, a w dodatku często – jako efekt uboczny – powoduje nowe dolegliwości. Nie oznacza to, że leczenie symptomów jest złe. To, co może być w tym niedobre, to myślenie, że poprzez eliminację symptomów rozwiązaliśmy problem. Często choroba rozwija się dalej, z zakamuflowanymi przez leki symptomami.
W ten sposób pozwalamy chorobom rozwijać się w ciszy, a następnie wydajemy ogromne kwoty na zaawansowane formy badania i leczenia, nawet wtedy ignorując przyczyny związane ze stylem życia. Prawdopodobnie największym dowodem na to, jak głęboko zakorzeniony jest to kryzys jest fakt, że zaakceptowaliśmy chroniczne choroby jako coś normalnego, mimo oczywistych dowodów, że wielu z nich moglibyśmy zapobiec. Zmiana diety i stylu życia może w znaczący sposób wpłynąć na zdrowie. W odpowiedzi na taką potrzebę odbywał się X Kongres o diecie, którego podsumowanie prezentujemy poniżej.

dr Preeti Agrawal


Pobierz obrazkiLeczenie nadciśnienie

Konwencjonalne leki na nadciśnienie działają poprzez obniżenie wydolności serca, ciśnienia krwi lub przez zmniejszenie zatrzymywania płynów za pomocą diuretyków. Wiele z tych leków powoduje niepożądane efekty uboczne. W dodatku co prawda mogą zmniejszać objawy, ale właściwie nie docierają do przyczyn problemów. Zmiany w zakresie diety, suplementacja i zmiany w stylu życia jak np. obniżenie wagi ciała lub radzenie sobie ze stresem, mogą z powodzeniem leczyć nadciśnienie.


Dieta

Polecana jest dieta z niskim poziomem tłuszczu i soli, za to bogata w pożywienie zawierające potas, wapń, magnez i błonnik. Czosnek i inne produkty z rodziny cebulowych, znacząco redukują skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi. Owoce bogate w potas (takie jak awokado, banany, grejpfruty i nektaryny) oraz warzywa (takie jak szparagi, brokuły, kapusta, kalafior, zielony groszek, ziemniaki i dynia piżmowa) mogą obniżać ciśnienie krwi. Do pokarmów z dużą zawartością wapnia należą orzechy i warzywa liściaste, np. jarmuż. Magnez spożywczy można znaleźć w orzechach (migdały, orzechy nerkowca, orzechy pekan), ryżu, bananach, ziemniakach, kiełkach pszenicy, fasoli lima, fasoli czerwonej i melasie. Suplementy diety obejmują olej rybny zawierający kwasy tłuszczowe omega 3, czosnek, wiesiołek, magnes, potas, selen, cynk, witaminę B6, niacynę, witaminę C, koenzym Q10, tryptofan, taurynę, cysteinę (uwaga: wysokie dawki witaminy E nie są zalecane dla osób z wysokim ciśnieniem).

Styl życia

W przypadku wysokiego ciśnienia kluczową rolę odgrywa styl życia. Dlatego spadek wagi, ruch, radzenie sobie ze stresem powodują obniżenie ciśnienia. Wszystkie techniki redukujące stres pochodzące z różnych tradycji medycyny łączących ciało i umysł, takie jak ćwiczenia biofeedback, joga, medytacja, chi kung, techniki relaksacyjne i hipnoterapia mają udokumentowaną skuteczność w obniżaniu ciśnienia.


tlRozróżniaj tłuszcze

Sztuczne tłuszcze trans są przyczyną chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów, cukrzycy i otyłości. Ale naturalne izomery trans obecne w mięsie i tłuszczu mają działanie immuno-stymulujące, antyoksydacyjne, przeciw-miażdżycowe i antynowotworowe. LINK