Medytacja i Pranajama


Medytacja jest drogą do poznania siebie i połączenia się z mądrością Twojego Ciała i Umysłu.


Medytacje tworzą stan głębokiego wewnętrznego relaksu, który owocuje uzdrowieniem i umocnieniem siły wewnętrznej, którą każdy z nas ma w sobie. Różne techniki medytacyjne przedstawione podczas zajęć wykorzystują dźwięk, taniec, oddech i ruch aby uwolnić się od trudnych, wypartych emocji, które są źródłem cierpienia. W dzisiejszym życiu, które jest pełne pośpiechu, niepokoju, niepewności i lęków medytacja jest bardzo potrzebnym narzędziem. Liczne badania naukowe potwierdzają, że choroby mają często swój początek w wypartych, niewyrażonych emocjach i negatywnych przekonaniach. Medytacja możne służyć jako lekarstwo do tworzenia harmonii na poziomie fizycznym, emocjonalnym, energetycznym oraz duchowym, które powodują przemianę w reakcjach, myślach, postawach, zachowaniach i uczuciach. W ten sposób poznajemy siebie na nowo, pojawia się uważność na myśli i emocje, odczuwamy radość, która nie jest uzależniona od zewnętrznych wydarzeń.

Podczas zajęć doświadczysz różnych technik medytacji i znajdziesz dla siebie najbardziej odpowiednie narzędzie, które posłuży Ci w drodze do poznania siebie. Zapraszamy wszystkie osoby, które zaczynają swoje doświadczenie z medytacją oraz te, które już praktykują.


Pranajama

Pranajama to ćwiczenia oddechowe jogi, polegające na świadomej kontroli oddychania. Jej nazwa pochodzi z sanskrytu, starożytnego języka hinduskiego. Słowo „prana” oznacza energię życiową (oddech), „yama” natomiast dyscyplinę (kontrolę). Pranayama oznacza zatem kontrolę oddechu i dzięki niemu – kontrolę energii życiowej. Pranayama różni się od zwykłego głębokiego oddychania tym, że ma znacznie większy wpływ na układ nerwowy niż na oddechowy.

Co daje regularna praktyka Pranayamy?                                 

Zmniejsza zmęczenie umysłowe i mięśniowe

Liczba oddechów przez nas wykonywanych ma wpływ na liczbę skurczów serca i ilość tlenu dostarczanego do mięśni szkieletowych. Zazwyczaj u dorosłego człowieka liczba oddechów na minutę oscyluje wokół 18, na jeden oddech przypadają 4 skurcze serca, daje to więc prawidłowe dla wieku tętno około 64 skurczów na minutę. Poprzez wydłużenie oddechu jesteśmy w stanie wpłynąć na rytm całego naszego organizmu, ponadto regularny rytm oddechu ogranicza zmęczenie umysłowe i mięśniowe.

Balansuje autonomiczny układ nerwowy

Świadome oddychanie ma ogromny wpływ na nasz autonomiczny układ nerwowy, a przez to na równowagę układu współczulnego i przywspółczulnego.  Człowiek współczesny poprzez szybkość życia, natłok obowiązków i wielość bodźców doświadcza permanentnego pobudzenia współczulnego układu nerwowego, które charakteryzuje się przyśpieszonym oddechem, szybszym biciem serca, rozszerzonymi źrenicami, zwężonymi naczyniami krwionośnymi, zwolnioną perystaltyką jelit i gorszym trawieniem. W pranajamie zwolnione i wydłużone oddechy oraz zatrzymania oddechu stymulują układ przywspółczulny prowadząc do zapewnienia neurowegetatywnej równowagi. Bicie serca się normalizuje, puls zwalnia, poprawiają się ruchy perystaltyczne jelit i polepsza trawienie, następuje rozluźnienie mięśni, a cały organizm przechodzi w stan odprężenia i relaksu.

Relaksuje i przeciwdziała stanom lękowym

Poprzez prawidłowe wykorzystanie przepony w świadomym oddychaniu, następuje rozluźnienie mięśni klatki piersiowej oraz częściowo mięśni barków i pleców. Dzięki temu jesteśmy w stanie głębiej się zrelaksować i przeciwdziałać stanom lękowym.

Usprawnia pracy wątroby, jelit i śledzionę

Masaż wewnętrznych narządów, jaki zapewniają nam głębokie wdechy i wydechy, poprawia ich dokrwienie, oczyszczając je z toksyn i produktów przemianę materii. Regularne i głębokie ruchy przepony wpływają na usprawnienie pracy wątroby, która jest z nią połączona. Prawidłowo funkcjonująca wątroba wpłynie zaś pozytywnie na całe ciało. Według medycyny chińskiej odpowiednia filtracja krwi przez wątrobę przeciwdziałać będzie, na przykład, wszechobecnym alergiom. Głębokie oddechy stymulują także pracę układu trawienia oraz poprawiają perystaltykę jelit.

Usprawnia funkcje hormonalne, pamięci i koncentracji

Masaż organów wewnętrznych za pomocą świadomych i pogłębionych ruchów mięśniami oddechowymi będzie miał także pozytywny wpływ na stan układu hormonalnego. Wiele z ćwiczeń oddechowych bezpośrednio stymuluje ośrodki wydzielania hormonów (nadnercza, jajniki oraz tarczycę), wpływając na ich powrót do równowagi. Równowaga hormonalna ma natomiast duży znaczenie dla pracy mózgu w obszarze odpowiadającym za reakcje emocjonalne i stany duchowe. Wpływa na pamięć, umiejętność oceny sytuacji, zdolność przystosowania, rozwagę, umiejętność uczenia się i przyswajania wiedzy oraz pozostałe funkcje kognitywne.

Co powoduje nieświadome oddychanie

  • przez płytki oddech spada wydolność organizmu, przez co człowiek szybko się męczy;
  • ciągłe oddychanie niewielką powierzchnią płuc powoduje, że z wiekiem zmniejsza się objętość płuc;
  • nierównomierne oddychanie powoduje rozdrażnienie;
  • płytki oddech obciąża układ krążenia – serce musi wykonać większą pracę, aby dostarczyć odpowiednią ilość tlenu do komórek.

Co daje nam pranajama – świadome oddychanie ?

  • Uczy oddychać całą powierzchnią płuc, dzięki czemu:
    • zmniejsza ciśnienie krwi;
    • obniża tętno;
    • zwiększa wydolność organizmu;
  • Uczy oddychać rytmicznie, co powoduje:
    • łatwiejszą koncentrację;
    • zmniejsza poziom stresu;
    • uspokaja;
  • W czasie robienia Uddiyana Bandhy i Kapalabhati masowane są narządy brzucha

Termin: co druga środa godz 6:15 – 7:30

Zajęcia są prowadzone zarówno na miejscu w klinice jak i on-line

Skontaktuj się z nami telefonicznie + 48 667 939 372  lub  mailowo kontakt@imc.wroc.pl 


Prowadząca:

dr Preeti Agrawal– Od wielu lat leczy i propaguje holistyczne podejście do zdrowia i choroby. Leczy w oparciu o medycynę integracyjną, czyli połączenie medycyny akademickiej z szeroko pojętą medycyną naturalną (ziołolecznictwo, medycyna chińska i ayurvedyjska, suplementacja, odpowiednie zalecenia dietetyczne oraz terapie uzupełniające). Dr Preeti Agrawal od ponad dwudziestu lat prowadzi praktykę lekarską w Polsce, jest doktorem nauk medycznych, specjalistą II stopnia ginekologii i położnictwa. Odbyła szkolenia z zakresu medycyny chińskiej, zdobyła tytuł specjalisty hipertermii lokalnej.

Dr Preeti Agrawal o tym jak medytacja

Szybki kontakt
+
Wyślij!